Friday 6 March 2009

Politik Pokok Itu

Cerita hot siapa yang tak nak tahu? Telinga nak dengar. Mata nak tengok. Otak nak fikir. Tangan pun gatal nak tulis..

Isu Perak. Ya, Isu Perak lagi. Kali ini, 'Persidangan Bawah Pokok'. Bangga pokok tuh. Hot weyhh. Kalau tengok media arus perdana Malaysia (TV3, Utusan, BHarian etc) , aii.. cakap over jer. Double Standard. Double Standard. Baca memang baca, bab terima tu, kena fikir x1000 la kot. Sebab itu pembaca-pembaca sekalian, sebelum percaya apa yang ditulis tuh, fikirlah sedalam-dalamnya dahulu. Fikirkan:

Untuk apa persidangan ini?

Apa hak Speaker Dun Perak itu buat benda ini?

Apa mereka mahu?

Jangan jadi dumb. Jangan jadi 'angguk-angguk, geleng-geleng'. Jadilah orang yang berfikir. Biarlah kita yang menguasai fikiran kita, bukan dikuasai oleh media-media picisan yang kononya bermutu, penyebar fikiran rakyat bla bla bla. Tapi, perlu diingat, tak kira apa yang cross dengan pemikiran kita, hormati pandangan orang lain. Manusia semua berlainan, raikan perbezaan itu :)

Saya bukanlah sesiapa di dalam isu ini. Walaubagaimanapun, pada saya, dalam keadaan isu perak ini semakin kritikal, janganlah menunding jari tak tentu hala tanpa tahu asal-usulnya. No class pendapat sebegitu. Nanti dikata katak dibawah tempurung.

Jika Mahkamah di dunia tidak dapat mengadili isu ini dengan adil,
biar Mahkamah Allah mengadilinya. Sesungguhnya Allah itu Al-'Adlu.

“Dan jangan sekali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil(kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah maha mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan”.


Dun Perak 'bersidang' di bawah pokok:



Filem Laksamana Do Re Mi: 'Persidangan' bawah pokok. Adaptasi dari filem ini ke?



Bak kata ayah di Forum Seni di Cardiff, Politik itu seni. Seni mempengaruhi fikiran. Bezanya antara kita dipengaruhi atau kita mempengaruhi. Lahirkanlah ayat-ayat yang bisa menggoncangkan dunia dan mengajak orang berfikir. Tetapi, yang benar. Politik itu tidak salah jika tidak disalahgunakan. Tak payahlah memandang rendah pada Politik, kerna kita sendiri hidup berpolitik!

Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment

Toilet learning 20 months old

Potty trained at 20 months old?? One of the first reactions I received was:  "Pity her!" I do not blame anyone who thought...