Tuesday 18 November 2008

Owh my God!

31st May 2008


I bet this is such a non-strange sentence to you, innit? But then, I wonder why do people who don’t believe in God are keep uttering it. I started wondering when Matthew asked our RS teacher (Mrs. HR) for it. As I learn Religious Studies which talks about stuff like beliefs, culture, and religion, of course it gives a number of reasons. The listed arguments are; firstly; there’s no scientific theory, secondly; why does God allow suffering and thirdly; no physical evidence. Addition please, our Ms doesn’t believe in God however believe there is hereafter. In spite of this, she knows loads of thing about different religions. This is how the RS teacher duties are. :)

Sometimes, I feel sorry for my comrades who choose to not have a religion even their parents do. Tie them up – is perhaps what they think of. I would have to admit that there are ‘seen’ differences between a non-believer and a believer. Not only between Muslims but also between Christians. And here, I enclosed the story that would explain a bit about the existence of God. It is a forwarded message from my old Friendster. I love forwarding message! :D


One of the best stories:

^^
Explanations of Why ALLAH Allows Pain and Suffering! :)

Ada seorang lelaki pergi ke kedai gunting rambut untuk menggunting rambut dan janggutnya. Apabila barber itu memulakan tugasnya, mereka pun berborak dan bercakap mengenai pelbagai perkara. Tapi bila mereka mula berbicara mengenai Tuhan, barber itu pun berkata “Saya tak percaya Tuhan itu wujud.”

''Kenapa awak kata camtu?” kata si customer.

''Cuba kamu keluar di tengah jalan itu dan tunjukkan pada saya bahawa Tuhan itu wujud. Kalau benar Tuhan wujud, kenapa ramai sangat orang sakit di luar sana? Kenapa masih ada kanak-kanak yang terbiar kebuluran? Kalau benar Tuhan wujud, sudah tentu tiada kesakitan dan keperitan hidup di dalam dunia ini. Saya tidak dapat bayangkan Tuhan yang dikatakan Maha Penyayang itu boleh membenarkan semua ini berlaku.”

Si customer itu pun berfikir sejenak. Dia tidak memberi sebarang jawapan kerana tidak mahu memulakan pertengkaran. Selepas barber itu menghabiskan tugasnya, si customer pun memulakan langkah pulang. Selepas beberapa langkan, si customer tadi ternampak seorang lelaki berambut panjang, kusut-masai, selekeh, kotor beserta janggut dan misai yang tidak terurus.

Si customer tadi pun berpatah balik dan pergi semula ke kedai gunting rambut tadi lalu berkata “Awak tahu tak yang sebenarnya barber juga tidak wujud?. "Huh? Kenapa awak cakap camtu? Sedangkan saya baru sahaja gunting rambut awak tadi“,kata si barber.

''Tidakkk!”,Kata si customer tadi. “ Kalau benar barber wujud, sudah tentu tidak ada orang yang berambut panjang tidak terurus serta janggut dan misai yang panjang dan kotor macam lelaki di tepi jalan itu.” Kata si customer sambil menunding jari kearah orang yang dimaksudkan.

''Ah! Barber memang wujud! Lelaki tu jadi begitu sebab dia tidak datang pada saya untuk diguntingkan rambutnye!”; kata si barber.

''Tepat sekali!“, kata si customer.

''Seee! That’s the point! Tuhan juga wujud, itulah yang terjadi (keperitan & penderitaan) jika manusia tidak mengingatinya dan kembali padanya untuk memohon pertolongan.

^^

The conclusion from this is:>

If Allah brings you to it,
He will bring you through it,
In Happy moments, praise Allah,
In Difficult moments, seek Allah,
In Quiet moments, worship Allah,
In Painful moments, trust Allah,
In Every moment, thank Allah.

This is such bless.

3 comments:

Qurrata 'Ayun said...

COMMENTS FROM OLD BLOG:

- SIS NADIA - said...

antara arguments lain yang kita boleh berikan is:

bila kite jalan2 kat pantai,and suddenly jumpa sandcastle yg dibina dgn cantik..does the sandcastle tersebut terbina dengan sendirinya?is there such coincidence?mesti ade orang yg build that sandcastle rite??

ade a few more arguments,but the msg is just the same-the theory of coincidence ni is illogical.hehe,sebab itulah dalam Islam Allah sentiasa mengingatkan kita untuk sentiasa berfikir sebab dalam setiap kejadian dan ciptaanNya ada ibrah yang menunjukkan petanda kewujudanNya

but akak rs org atheist byk t percaya kat tuhan sbb diorg tanak terikat dengan God and the "restrictions" in religion.Biasa kalu nk argue kena byk pakai logik ngan diorg=D

wallahualam
June 4, 2008 1:10 PM

Ariff Dean said...

tht is a real nice story :)
good for thought
October 6, 2008 3:10 AM

PrinCeSs NuR said...

btol2 sis nadia.
klu x guna logik,
very hard to explain.
seyesly.

>ariff dean,
if its not good for thought,
i wont put it here.
(;

Kak Aishah Is Smile said...

Salam..

Hi!Princess Nur..Thanks to Allah..Subhanallah..you know dear, kak just been snatched (ragut) 2 days ago..I lost my valuable informations in my PDA, small notebook, my important cards, gifts, memories photo and videos money of course and a lot more..the snatcher grabbed my bag and I fell hard on the road.for that my shoulder was dislocated (terkehel)and it was very-very painful..I was vr shocked by that incident..

Few things I want to share with.. 'setiap orang yang mengaku beriman pasti akan diuji..dan ujian adalah bersesuaian dengan keimanan seseroang itu' betul dik..kak aishah semakin merasai kasih sayang Allah melalui peristiwa kena ragut ni kerana pengajaran yang kak dapati ialah nasib baik yang diragut hanyalah harta rezeki yang Allah beri kalau diragutnya IMAN ku..rugilah aku dunia dan akhirat..sungghu kak trauma dan shocked lepas 24 jam kejadian baru dapat menangis melahirkan rasa terkejut namun lebih manis lagi terasa betul berharganya iman yang Allah berikan..kak bayangkan pula kalaulah si peragut itu boleh meragut iman betapa malangnya nasibku..bersyukurlah adik kerana ada iman dalam hati tak seperti your friends or teacher..pity..adik,di saat-saat sedih dan terkejut kak ini Allah yang selalu Pemurah membawa ke blog adik.terhibur hati kak yang sedih kerana terkejut dan sakit terkehel ni..kenapa terhibur? because your story about your teacher and friends shows that they have no iman to Allah swt. their heart is empty..I can feel how precious hidayah and iman that Allah grant to us..

Doa kak ialah make sure they will never snacth your iman (belief) to Allah swt..si peragut tadi dia telah pun 'diragut iman nya' sehingga dia senang berbuat kejahatan dan dosa-dosa..look at their lifestyle dear they are not truly or honestly happy within their soul..berbeza dari hamba Allah yang percaya akan Allah hatinya penuh dengan ingatan dan kasih sayang kepada Allah yang akan memeliharan dirinya di saat senang lebih-lebih lagi di saat susah..adik..hargailah setiap kesakitan atau apa jua bentuk kesusahan yang dialami kerana disitu terdapat kasih sayang Allah..

and thanks so much for those beautiful quotes eventhough heard it before but it really soothing during this test period..

write and contribute for hereafter dear..

with love and ukhuwah,

Kak Aishah

Qurrata 'Ayun said...

waalaikumussalam

hi k.aishah!
syukran ye. Such a long comment but really interesting.
we do anything 2 contribute for hereafter, insyaAllah.

do u mind if i wnna drop on ur blog, k.aishah? its private one la ^_^

Post a Comment

Toilet learning 20 months old

Potty trained at 20 months old?? One of the first reactions I received was:  "Pity her!" I do not blame anyone who thought...